fredag 20 maj 2011

Gastroskopi


Har försökt att göra detta inlägget i ett dygn nu, men orkar inte....
Så ska fatta mig väldigt kort istället.
 
 
Igår gick jag upp kl 6 för jag skulle iväg på Gastroskopi undersökning.
Dom kör ner en tjock kabel via munnen och ända ner till mage och tarmar.
Blev tvungen att fasta 6 timmar innan. Så fick alltså inte äta eller dricka.

Fick en stark "snaps" dryck av läkarna först, att dricka upp 
och sen bedövning i form av en spray som sprayades på tungan.
Bedövningen känns som en tennisboll i halsen och bedövar endast tungan,
så slangen lättare ska kunna föras ner. Inget annat är alltså bedövat.


Så här ser en Gastroskopi undersökning ut och det var obehagligt!
Man ligger på sidan i nån slags fosterställning.
Man hostar och får högljudda kväljningar då den tjocka slangen ska ner.
Tårarna rinner. Det är kroppens reaktion på obehaget.
Man har även en typ haklapp liggandes nedanför, eftersom man dreglar lite.

Dom hittade hur som lite fel här och där. 
Jag har bl.a bråck i min övre magmun, samt inflammation där.
Fel vid tarmarna. Skador i matstrupen, då magsaften frätit på vägen uppåt....
Ja det är lite vad jag hittills vet. Dom tog prover också, som veta framöver.
 
Fick inte äta och inte dricka på minst en timma efter undersökningen heller.
Då hamnar mat och dryck Fel, sa han.
Jag fick 2 olika sorter av medicin och detta måste jag ta dagligen, 2 ggr per dag.
Kan bli illa om jag inte behandlar detta, så det är ett Måste sa han.
Skulle väl även tänka på det klassiska, att inte stressa och undvika tunga lyft.



Dom sa innan att det är en obehaglig undersökning och ja, det var det!
Jag får skriva mer om detta vid annat tillfälle..

6 kommentarer:

Purple Kitten sa...

Lilla gumman, vad jobbigt att ha så mkt fel :( Men bra att behandla det i tid så att du kanske blir bättre sen!! <3<3 tänker på dig söt! <3<3

Tiggir sa...

Vad otäckt det ser ut på bilden...
Lilla vännen, vad obehagligt det låter att få ner den dära slangen..
Hoppas att det blir bättre snart gumman...Jag tänker också på dig sötnos!!
Pöss pöss

Yvonne sa...

Men lilla stackare! Min morbror har gjort gastroskopi, och han sa att det var det värsta han varit med om. Hoppas medicinen hjälper och att du får en snäll mage igen.
Kram, <3

Lempa sa...

Stackare...min sambo Monkan har gjort en sån undersökning och tyckte det var det värsta hon varit med om så hon ryckte upp "trädgårdsslangen" i ren panik!

Hemmet Är Min Borg sa...

Ja det ser väldigt otäckt ut ,och inte den smalaste slang heller :(
men skönt att du fått gjort detta nu efter allt värk och obehag du har haft av detta, så nu hoppas vi att det går över snart med den medicinen du fick
Pöss o Kram

maria sa...

fy jag vet hur det känns har också gjort en gastroskopi, ryser i kroppen av bara att tänka på hur det går till!
men skönt att du har fått det gjort och att medicinen du kommer att få kommer att hjälpa så du slipper alla besvär!

kram