tisdag 1 augusti 2017

★ Dubbelt Jubileum ★

Idag är det flickvännens dag, enligt vår kalender.
Jag tänker en del på den där sista filmen jag såg på utomhusbion.
Into the wild. bar nämligen på massa tänkvärda budskap om livet och relationer.
När man förlåter - Älskar man. Och när man älskar - Skiner guds ljus på en.
If you want something in life... .Just get on up and grab it!
.
.
Ja det var precis vad jag gjorde när jag flyttade till Norrköping.
Den 1 juli var det exakt 10 år sedan jag rullade in med flyttlasset till mitt nya liv.
Jag ville byta stad och jag gjorde det! Utan livlinor dessutom.
Utav att veta hur jag skulle få en inkomst och ensam i ett för mig helt okänt län.
När flytthjälpen reste hemåt, så var jag lämnad här för mitt öde.
Vilken magisk känsla att få uppleva! .Förmodligen största dagen i mitt liv ♥
.
.
Jag mognade snabbt. Att inte kunna be om hjälp gjorde mig självständig.
Att inte känna någon gjorde att jag fick träna på att nätverka.
Jag tog mig ut i kurser såsom tennis, gitarr, italienska och streetdance.
Under mitt andra år här i staden så utökade jag mitt hem. Jag blev valpägare.
Att ta ansvar för detta lilla liv som behöver motion, konsekventa regler,
utmaningar, kärlek, hundvänner, vård och allmän uppfostran, var nyttiga erfarenheter.
Jag lärde mig också mycket om tillit. Att man gör sig Förtjänt av det.
Släpper du lös en hund och den fortsätter att lyssna, så har du liksom lyckats.
Vi människor fungerar nämligen lika, men vi jobbar sällan på det.
Hunden ser igenom dina ord och du måste därmed Bevisa dom i handling.
Tänk vad vi människor har att lära oss ifrån djuren...
.
.
.
Successivt fick jag nya vänner och livet kändes på Topp ♥
Vi var ett härligt och glatt gäng som umgicks både i grupp och på tu man hand.
Alltid fanns det något kul att hitta på och minnen att skapa.
.
.
I grupp behöver alla känna sig sedda och hörda. Jag lärde mig att bli mer lyhörd.
Uppstod det något, så samlades vi och verkligen pratade ut om saken.
Så ingen gick därifrån förrän vi alla kunde känna att det hade lättat i våra hjärtan.
Vi förstod konsekvensen av att hålla inne på det som inte känns så bra.
Det skadar bara relationer när man inte talar ut och reder ut.
Ibland växer man ifrån varann, men detta gäng kommer alltid finnas med mig.
De har gjort mig till en bättre människa och minnen lever kvar ♥
.
.
.
När jag kom in på stadens teatrar möttes jag av nya utmaningar.
Jag tog även kvällskurs i teater vid sidan av. Nu började jag förstå mitt kall i livet ♥
Hur det är att driva en teater. Hur man jobbar både bakom och på scenen.
Jag har skött ljuset under föreställningar, assisterat våra största svenska stjärnor,
turnerat med dom och fått uppgifter jag inte trodde jag klarar av.
.
.
If you want something in life... .Just get on up and grab it!
På en teater fann jag kärleken och jag lärde mig att satsa stort och helhjärtat.
Jag kände mig modigare än nånsin. Ett blankt papper i livet.
Där gamla sår inte längre svider. En vit duk där jag kan måla precis vad jag vill.
En tom ryggsäck där man liksom slipper stapla på gammalt innehåll.
Genom att bo tillsammans så tog jag lärdom av att acceptera varandras olikheter.
Detta kanske stör mig, men jag har i min tur något annat som stör Dig.
I sjukdom fick jag chansen att bevisa min lojalitet i handling.
Jag har fått känna på känslan av att två kan bli tre och att snälla handlingar stärker.
Lärde mig att förlåta, och låta sig få chans att visa sin förbättring.
.
När man förlåter - Älskar man.
...och när man älskar - Skiner guds ljus på en.
.
.
.
När jag flyttade till Norrköping för nu 10 år sen, var jag 23 år fyllda.
Man har liksom knappt börjat sitt vuxna liv vid den åldern.
Tänk er! På den tiden hade man knapptelefon, tjock-tv, vhs och stationär dator!
Ja samhället har förändrats. Jag har ändrats. Vägval har formats.
Dessa år har framförallt handlat om att verkligen rannsaka mig själv mer än nånsin.
Modet att möta livets obehagliga minnen på en verklig grund.
Det har också handlat om att våga utmana mig själv och att övervinna osäkerhet.
För jag har lärt mig att rädslor blir hinder för vad man Faktiskt vill.
.
.
Jag har skrattat, gråtit, kämpat, upplevt och varit kär ♥
Jag har stött på olika möjligheter.. Ibland har jag tagit dom och ibland inte.
Kunde ha jobbat i Stockholm nu tex. Drömjobb med landets bästa.
Men jag prioriterade min relation. Men aldrig nånsin ska man ångra sina livsval.
Bara lära sig. För hur kan jag ångra att jag älskat och varit osjälvisk?
Oavsett hur den valda vägen sen slutade. Hur kan jag ångra mina fina stunder?
Att jag satsat och gått in för att lösa någonting jag trott och hoppats på.
I slutändan är jobb och saker bara ytligheter, om man inte finns i någons hjärta.
Så jag kommer fortsätta fatta liknande beslut, när som det känns rätt.
.
.
Visste ni att jag startade denna blogg ungefär en månad innan min flytt.
Den stora sommaren då jag lämnade Skaraborg bakom mig.
Dagen då västgöte blev östgöte. Fast egentligen aldrig helt och fullt.
För jag kommer alltid att definiera mig som skaraborgare, även om jag flyttat hit.
Vad man är tycker jag sitter i uppväxt, erfarenheter och dialekt.
.
.
Att flytta till Norrköping fick mig att rannsaka mitt liv ifrån Start.
När jag sorterade min livsryggsäck fanns det nu utrymme för Lycka. Vilken känsla!!
Nu har det gått ett decennium och nu rannsakar jag mitt liv som östgöte.
Vilken kritik har jag fått? Vad har jag gjort för fel dessa år och Hur kan jag göra bättre?
I vilka situationer blir jag feg eller skapar onödiga hinder för mig själv?
Pekar vi finger mot andra, lär vi oss bara att projicera för att slippa ta eget ansvar.
Det är ju ändå via andras kritik som vi får chansen att bli Bättre.
Relationer kan såra djupt, .men det är också då du lär känna dig Själv som allra bäst.
Livet går alltid upp och ner. Ibland slutar det inte helt som man hoppades.
Fel .måste vi alla göra på vår väg. Men det handlar just om att inte upprepa sina fel.
Att ta modet att våga se sina fulaste sidor och aldrig sluta Växa ♥
.
.
Jag har lärt mig att enbart relationer man lyssnar på och tar god hand om,
är de enda relationer som ger tillbaka, men också som Består ♥
Lärt mig att vi kan aldrig Vara fel - bara Göra fel, och varje dag är ett val vi gör.
Vad framtiden har att erbjuda är ju ännu ett oskrivet blad i livsboken.
Men varje val du gör just Idag har en påverkan på vart morgondagen banar väg. 
If you want something in life... .Just get on up and grab it!

Inga kommentarer: