torsdag 19 januari 2017

Ingreppet ♥

- Läs om hela hälsoresan här!
.
Det var en tidig januari morgon, fredagen den 13e.
Fullmånen lyste stark, men solen gick upp under pendelturen mot Linköping.
Efter några remisser, samt magnetröntgen, skulle nu ingreppet ske.
Jag blev rekommenderad att äta innan, då jag inte får äta på några timmar efter.
Så varför inte slå sig ner med en ytterfilé och potatisgratäng.
.
.
Väl på käkkliniken blev jag bra omhändertagen av personal.
Jag fick ligga i en säng intill operationssalen, för att invänta full effekt på preparat.
De fick sedan leda mig försiktigt mellan rummen när det var dags.
Några sprutor på det och sedan övertäckt så enbart munnen exponerades på bordet.
Ja det här med att försöka le direkt efter ingrepp då...
Något drogad och bedövad, så har de både skurit och sytt igen med. 5 stygn.
Stygnen sitter på insidan av kinden och såret ska nu läka ifred.
.
.
Blev informerad om att preparaten jag fått kan få benen att plötsligt vika sig.
Man kanske tappar kontrollen. Kan även förekomma minnesluckor. 
Jag hölls iallafall kvar på sjukhuset tills de kände sig redo att släppa iväg mig.
Beordrades att Helt undvika trafik.. Åk Direkt hem och Bara vila!
Timmarna senare satt jag istället på Ikea för lite mat i magen.
Ska ju äta skonsam mat där man får tugga så lite som möjligt. Nu förstod jag!
För moset är ju en sak, men köttbullarna var fasen inte lätt att äta.
Fick skära en köttbulle i tusen bitar och ha kontroll på att maten stannar i mun.
Ja utmaning var det verkligen och tid tog det. Fick lämna lite mat.
Passade även på att köpa två extra dessertskålar till. min nya serie .hemma.
Nu har jag 6 stycken av varje tallrik. Rätt antal av allt dvs.
.
.
Efter många, långa timmar i grannkommunen var det skönt att åka hem.
Det hade hunnit bli natt och nu ville jag bara lägga mig.
Blev en helg som verkligen blev i återhämtningens tecken med mycket sömn och vila.
Ja det var i efterhand som tröttheten slog in, när preparat försvunnit.
Svullnad och värk smög sig snabbt fram. Feber pendling likaså.
Svårt att prata och äta. Samt borsta tänder och tvätta ansiktet. Stygnen sitter ju där.
Man vill inte att stygnen lossnar innan såret läkt, så gäller att vara försiktig.
Har även haft några kvällar där jag blivit dålig. Men har smärtstillande i beredskap.
Häromdan tog jag för sent och blev snabbt dålig. Igår fick jag öka dosen.
Mina reaktioner är dock helt normala och i övrigt mår jag bra.
.
.
Imorn har det gått exakt en vecka sedan min operation i kinden.
Nästa vecka ska jag väl vara desto mer återställd och läkt än jag är i dagsläget.
Har stygnen inte lossnat då, kommer jag behöva tas in och få hjälp.
Innan månadens slut har jag tid för återbesök på kliniken för att se hur det läkt.
Går väl framåt, men visst känns det. Framförallt om kvällarna.
Vill säga stort Tack till de vänner, bekanta och familj som visat sin omtanke ♥
.
#ingrepp

Inga kommentarer: