tisdag 19 januari 2016

Listen Up!

.
Ja, dagens stödsamtal om grundkänslor, gick bra.
Idag skulle vi måla upp känslor och välja färg på vår utvalda känsla.
Ja det blir väl främst baserat på den situation vi befinner oss i.
1. Vilken känsla är jobbigast att känna? .- Hopplöshet.
2. Vilket känsla känner jag oftast? .- Frustration.
3. Vilken känsla vill jag känna mer av? .- Wiii Lyckaaaa!!
4. Vilken känsla är svårast att visa andra? .- Ledsen.
.
Ja, detta var frågorna vi utgick ifrån och svarade på.
Man blev medveten och jag tycker jag fick till mina bilder bra.
Framöver står .Självkänsla. på gruppschemat, men också. Vad vill Jag?
som kommer handla om gränssättningar och Mitt livsutrymme.
Ser verkligen fram emot dessa viktiga ämnen ♥
.
Kommunikation är nyckeln till alla relationer.
Partner, vän, kollega och bland alla främlingar vi träffar på.
Vi hittar sätt att nå möjligheter och lösningar, via kommunikation.
Något annat som också är så viktigt, är att vi Lyssnar.
När någon lyssnar och minns det vi berättat, känner vi ett värde.
Att det vi har säga, är viktigt att uppmärksamma.
.
Your actions speak so loud,. I cannot hear what you say.
Ja man kan också missbruka rätten att bli lyssnad på.
Tex då man ljugit, avgett löften, eller agerat tvärtemot sina ord.
I det läget måste förståelsen för den andre träda in.
Acceptera att den andre blev sårad och har rätt till de känslorna.
I det läget är det extra viktigt att Lyssna på den sårade.
En sårad människa generellt behöver stöd ifrån sin omgivning.
Bara en ödmjuk hand och ett öra villig att Lyssna.
.
När vi inte känner oss Lyssnade på, kan vi dra oss undan.
Vi känner förmodligen att det inte är någon idé.
Känner vi oss inte Lyssnade på, kan vi även argumentera tillbaka.
Vi börjar slåss för rätten att känna och tycka det vi gör.
Kanske har talaren felaktiga åsikter och uppfattningar av dig.
Vid en upptrappad konflikt, är det allra bäst att gå undan en stund.
Lär inte vara någon som Lyssnar i det läget ändå.
.
På mina gruppsamtal pratar vi mycket om hur vi mår.
När vi öppnar våra hjärtan är vi noga att lyssna och ge positiv feedback.
Vad modig du är .eller. Tack för att du delar med dig.
Att de Minns vad man sa förra veckan, känns riktigt lyssnande ♥
.
.
Jag vill tacka er för att ni tog er tid att ta in dessa rader ♥
Som avslutning vill jag lämna er med nedanstående fundering:
.
Ställer du din fråga för att du vill Lyssna på mitt svar.
Eller ställer du den för att själv få Svara?
Att slå bort mitt svar med ditt, är inte att vilja höra Mitt svar.
Det är snarare egocentrerat och ouppmärksamt.
.
.
.
- Till män: Lyssnande och ett värdigt beteende

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Mycket intressant läsning och viktigt <3 och du bara växer som person , det är skönt att se
Puss och Kram