måndag 8 april 2013

Ljustekniker ★


I fredags hade vi premiär på "Music of Ages".
Innan läggdags i tisdags, fick jag reda på att jag Ensam ska sköta ljuset.
Hela föreställningens ljus, skulle nu vara i Mitt ansvar.
Jag har aldrig skött ljus förut, så nu hade jag en del att hinna lära mig.


onsdagen fixade jag med scenkläder, peruker, hattar,
samt ändrade om i logen så att det blev sminkbords ytor.
När PM kom, som ju brukar sköta ljuset.. Så satt jag med och tog in info.
Jag tog så mkt anteckningar jag kunde!
Jag smälte all info över natten och i torsdags, 
alltså dagen före premiären, så rörde jag mixerbordet för första gången. 
Jag lärde in mixerbordet, samt showen. Ljus är ju typ 70% av en show. 
Man ska inte bara kunna den Tekniska biten.. Man ska ju kunna showen, 
så man tajmar in ljuseffekter på Rätt ställen osv.



Bredvid mig var ljudbordet, som Kenny skötte på fredagen
och Magnus skötte på lördagen. Ensemblen repade för fullt...
Jag fick ju träna in allt på otroligt kort tid... Dvs några timmar.
Men premiären på fredagen gick Fantastiskt med ljuset!
Jag tajmade in alla effekter snyggt, kunde mixerbordet osv.
Allt flöt verkligen på kanon och jag är mkt mkt nöjd!! ♥


Lördagen däremot, så la mixerbordet av mer eller mindre.
Det tappade minnet och frontljuset försvann osv.
PM, som ju brukar sköta ljuset, tittade på showen just denna kväll
och jag fick otroligt mkt beröm för hur BRA jag räddade allt!
"Jag hade inte kunnat göra det bättre själv", sa han bl.a.
Jag fick ju denna kväll styra mixerbordet manuellt. 
Tur att jag är så tekniskt lagd, samt snabblärd. 

Han sa att han är otroligt Stolt att överlämna detta jobb till Mig!
För jag har verkligen Talang, sa han.
Han menade på att den tekniska biten har han lärt ut,
men han tyckte att jag har en enorm Känsla och Tajming. 
Han sa att det kändes proffsigt och planerat! Riktigt riktigt bra, tyckte han!
Efter showen så berättade jag mina tankar om ljuset....
Att i den där höjningen så vill jag ha en extra ljuseffekt osv osv.
Han log och sa att: "Det är så här du kan komma Långt!
Styra ljuset kan vem som helst.. men Du Tänker som en ljustekniker!"
Tänker ta åt mig Allt beröm med en sträckning och leende!!



Nu dröjer det två veckor tills nästa föreställning!
Vi fragmenterade mixerbordet och hoppas nu det ska samarbeta
när det framöver är dags för "Music of Ages" igen.
Men Nuuu ger vi en veckas plats för produktionen "Grymt Galet".

Inga kommentarer: