söndag 6 maj 2012

Plugghäst


I fredags bakade jag smulpaj med hallon och blåbär. 
Sjöng Johnny Cash låtar, städade och tvättade. Pyssel fredag kan man säga.
Tänkte fortsätta att röja och vårstäda i dagarna. Tar det successivt.

Lördagen har bestått av Teater. Tog på mig hörlurarna och såg vidare på 
filmen August Strindberg: Ett liv, som jag påbörjade för typ en månad sen.
Manus är skrivet av P.O. Enquist och är en biografi av Strindberg.
Bra skådespel och bra innehåll. Man får sig en uppfattning av vem han var.


När jag kollat klart så pluggade jag vidare lite extra.
Strindberg kommer man inte undan. Han är ju en stor del i teaterns historia.
Som jag skrev sist så ser jag alltid till att vara Påläst inom det jag ger mig in i.
Den 14 maj är det 100 år sen Strindberg dog. Så i år omringas vi Extra av honom.
Jag vill veta vad som gjort honom så stor. Jag vill förstå honom bättre.
Stämmer bilden av honom? Var Strindberg en kvinnohatare? Geni? Var han galen?
Historia kan vara intressant och jag var duktig på det i skolan.
I årskurs 7 tex, så fascinerades jag av Elvis Presley, så jag pluggade på.
Han är bara en av många som jag läst på om och det var samma med honom.. 
Jag ville förstå varför han blivit så Stor. Varför han var så speciell osv.
Jag fascineras av Originella personer. Såna som vågar trotsa jantelagen.

I höstas på teatern, så fick jag som sagt manuset till Fröken Julie.
En av Strindbergs väl kända pjäser. Jag förstår pjäsen bättre Nu.
Det är lättare att spela hans pjäser om man förstår honom.
"En dåres försvarstal" som han skrev efter skilsmässan med Siri, är stark.
Under förord, inleder han själv boken på detta sätt: “Det här är en förfärlig bok, 
det medger jag utan invändningar och med svidande ånger.”
Kärleken till Siri gick över till en form av hatkärlek. Stormigt.
Jag uppfattar honom inte som en kvinnohatare, trots vissa 'brister' han hade.
En passionerad man. Svartsjuk och en aning paranoid dock.
Deprimerad. Ganska tragiskt faktiskt. Han gillade barn. Var visst en bra far. 
Hans yngsta dotter dog 2007 och här beskriver hon sin far.
Om kvinnor, svarar han själv så här i intervju– Ingen av mina kvinnor har 
någonsin anklagat mig för att vara kvinnohatare i verkligheten. 
Det är så jag är när jag skriver. Om jag ska skriva måste jag ge allt, om det 
så är kvinnor eller kyrkan eller majestätet eller vad djävulskap som helst.

Känns som man skulle kunna sitta och diskutera Strindberg i några timmar.
Nåja. Det är intressant och även bra kunskap att ha i bagaget.
Även bra att bättra scen-språket. I äldre pjäser är ju språket annorlunda.
Blivit mkt teater och historia idag, men nu ska jag slita mig. Det är läggdags.
Jag väntar förresten på ett intyg från min teaterlärare från i höstas.
Är lovad att det kommer i veckan. Bra att ha på papper inför framtiden.

Intressant Strindberg diskussion hos Malou här

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

Visst är det intressant med Stindberg
och särskilt när Thorsten läser högt om honom så blir man verkligen fängslad
Kram

Josefina sa...

Ja, jag tycker Th passar bra att läsa högt ;))

Pözz