måndag 5 juli 2010

Söndagen

Vi hade blivit förvarnade om att det skulle bli sämre väder på söndagen.
Iallafall i väster, för i öster skulle det heta vädret fortsätta.
Så vi bestämde oss för att hålla oss inne mestadels på söndagen.
.
Vi åkte först in till stan, (Lidköping). Vi skulle handla hem lite till matlagning.
Jag skulle laga maten denna dag. Något som mamma aldrig ätit.
Så vi handlade på Netto och sen hemåt igen.
Medan jag började förbereda maten, så städade mamma huset.
När hon gjort det så gick hon över till att olja in trämöblerna på verandan.
.
.
Kycklingfiléerna var inte tinade, så jag la i två stora bitar i fryspåsar och sen fick 
dom ligga och tina i diskhon som var fylld med vatten. Sallad skulle förberedas och 
även den röran som stekta kycklingen sen ska vara i.
.
När filéerna tinat, så kunde jag börja steka.
Dom ska vara välstekta så jag låter dom gärna får stekas flera minuter extra.
.
.
 Recept - 2 personer (Blir 4 tortillas)
.
Du behöver:
1 förpackning  tortilla bröd (ta dom stora lättare att vika ihop sen)
2 dl creme fraiche
4-6st kycklingfiléer
3 tsk sambal oelek
1 röd lök
Salt och peppar (vit eller svart, smaksak)
.
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader
Strimla kycklingen i bitar och stek dom tills dom är genom stekta.
Blanda creme fraichen, sambal oelek , röd löken, kycklingen, 
salt och peppar i en skål.
Lägg upp tortillan på en plåt och klicka i röran.
Vik sen ihop brödet och in med plåten i ugnen i ca 10 min
.
Tips:
Serveras med grönsallad, en kall öl och tacochips (chili är godast).
.
Mamma tyckte att maten smakade underbart!
Vi hade inga öl hemma, men delade på en xider.
.
.
Efter maten så diskade jag medan mamma kunde koppla av.
"Killarna" ville ut och leka, så vi begav oss ut på verandan och gräset.
 Dom fick springa av sig rejält först och därefter började jag borsta Wilmer.
Mkt kvar att få bort av den döda päls han tappat inför sommar.
Men nu är det rätt så borta och fritt fram för ny päls sen att komma fram.
.
Mamma började fixa med Alwin också....
Vi klippte klor, ansade och borstade.
Sen var dom så fina att vi försökte få foton på dom.
Så vi ställde dom på bordet och sen knäppte på Alwin som ensam hund.
Sen på Wilmer och sist på de båda tillsammans.
.
.
Alwin
.
.
Wilmer
.
.
.
Båda
.
Jag kan i efterhand tycka att nästa gång får vi flytta ut bordet,
så att det blir grön natur bakgrund istället för träplank som förstör.
Planket gör att hundarna blir lite gråa och trista, medan en grön bakgrund av natur
genast skulle pigga upp både färger och ansiktsuttryck!
 .
Synd också att Wilmer inte riktigt ville stå upp ståtligt och sträckt 
som en sheltie faktiskt brukar ha sin hållning. Men fick några få foton ändå där
han ser "mindre hukad" ut. Han ville dessvärre inte heller STÅ UPP,
bara sitta eller ligga. Men jag fick nöja mig ändå denna gång.
.
Herr Hjulbent och Herr Kobent
.
Vi ska som sagt var, flytta bordet ner till gräset en dag...
Så vi får grönska som bakgrund istället för gråa planket.

2 kommentarer:

Lilliss sa...

ååååhhh det där år ju såååå gott!
måste laga det snart igen tror jag!


pöss

Nettan sa...

Underbart söta och uppfluffade vovvar :) Och sjukt god mat :D